Exercitiu de impamantare – atentia focalizata asupra senzatiilor

Posted on 25-04-2018 , by: Iuliana , in , 0 Comments

 

In viata noastra, sunt dati in care trecem prin situatii stresante un timp indelungat, iar corpul nostru raspunde in urma acelei perioadei stresante prin a simtii mai putin, ca o forma de aparare (pentru ca este prea mult).  Insa atunci cand acea perioada trece, totusi corpul nostru inca pastreaza activ acel mod de autoaparare, chiar daca nu mai este  nevoie. O modalitate prin care sa ne aducem memoria corpului in prezent este de a ne focusa asupra corpului, mai exact, asupra senzatiilor corporale. Focusarea atentiei intr-un mod concentrat asupra senzatiilor corpului si asupra respiratiei, este un atribut al biologiei noastre, a sistemului nervos, avand ca rol principal, vindecarea.

De aceea iti propun mai departe un exercitiu de impamantare focusat asupra senzatiile tactile.

Acesta este un exercitiu de baza pe care il puteti folosi daca va simtiti stresat, nelinistit, panicat, hartuit, avand ganduri de ranire, senzatie de disociere, distantare sau epuizare.

Scopul acestui exercitiu este de a valorifica abilitatile mintii -atentia si concentrarea- si atributul biologiei noastre -senzatia- de a transforma starea de activare a sistemului nervos in stare de calm. Scopul este de a folosi cu succes propria noastra vointa si intentia de a ne intoarce in zona proprie de rezilienta. Acest exercitiu ne ajuta, de asemenea, sa iesim din starea de amorteala prin activarea unuia dintre cele 5 simturi -simtul tactil- care devine amortit in urma unei traume. Si nu in ultimul rand, ne ajuta sa aprofundam experienta de a fi intr-un corp si de a avea un corp, reducand discocierea.

Instructiuni: Stati intr-o locatie unde veti putea sa va relaxati si sa va concentrati pentru cateva minute.

  1. Concentrati-va atentia asupra senzatiilor din picioarele dumneavoastra asezate pe podea.
    Retineti atentia asupra acelui loc pentru putin timp, relaxeaza, fii curios, priveste, respira!
    Incepeti sa va concentrati asupra senzatiilor specifice. Ce observati?

Exista presiune pe oricare dintre partile picioarelor?
Exista temperaturi diferite?
Simtiti senzatii cum ar fi usoare furnicaturi, pantofii care ating picioarele sau aerul care circula?

Descrieti in gand sau cu voce tare caracteristicile senzatiilor din interiorul sau de pe suprafata picioarelor.
Simtiti cum este sa fii sprijinit de podea, cat de solida este aceasta. Puteti chiar sa va spuneti dumneavoastra: “podeaua ma sprijina”. Puteti sa miscati, apasati picioarele pe podea pentru a face aceasta senzatie mai puternica.Respirati!

2. Concentrati-va atentia asupra sezutului si coapselor care stau pe suprafata obiectului pe care sunteti asezati (scaun, canapea etc).
Retineti atentia asupra acelui loc pentru putin timp., relaxeaza, fii curios, priveste, respira!
Incepeti sa va concentrati asupra senzatiilor specifice. Ce observati?

Exista presiune pe oricare dintre parti?
Exista temperaturi diferite?
Simtiti senzatii cum ar fi usoare furnicaturi,i ntepaturi, senzatia atingerii hainelor pe piele sau aerul care circula?

Descrieti in gand sau cu voce tare caracteristicile senzatiilor.
Permite-ti constientizarii sa includa locul de pe scaun. Acum permite-ti constientizarii sa includa si picioarele care stau pe scaun si se sprijina pe podea. Puteti simti ca sub dumneavoastra este un loc unde picioarele scaunului sunt sustinute de podea? Este in regula, daca senzatia este vaga sau se resimte ca o senzatie generala. Doar odihniti-va impreuna cu oricare dintre aceste senzatii.

3. Focalizati-va atentia asupra senzatiilor de la spate, sprijinindu-va de scaun.
Retineti atentia asupra acelui loc pentru putin timp, relaxeaza, fii curios, priveste, respira!
Incepeti sa va concentrati asupra senzatiilor specifice. Ce observati?

Exista presiune pe oricare dintre partile spatelui dumneavoastra?
Exista temperaturi diferite?
Simtiti zone rigide, relaxate, senzatii de furnicaturi?

Descrieti in gand sau cu voce tare caracteristicile senzatiilor.
Simtiti spatele scaunului. Simtiti cum spatele dumneavoastra se conecteaza cu locul scaunului si picioarele acestuia, care sunt sustinute de podea.

Acestea sunt caracteristicile specifice ale locatiei in care va aflati dumneavoastra in acest moment.
Sunteti intr-o singura locatie, o singura data. V-ati putea rosti: “Sunt aici! Sunt sustinut de podea. Acesta este locul in care ma aflu in acest moment.”

Finalizati, doar daca simtiti senzatii diferite comparativ cu momentul inceperii exercitiului.

Felicitari! Prin efectuarea acestui exercitiu ati depus timp si efort in recuperarea si vindecarea ta. Chiar daca ati simtit, chiar pentru un pic, senzatiile, ati inceput sa va invatati sistemul nervos ce inseamna schimbarea starii de activare in cea de calm. V-ati imputernicit reglarea sistemului nervos.Foarte bine!

In continuare, regasiti 5 obiective de vindecare a traumelor:

1.Siguranta/gasirea sigurantei. V-ati simtit, chiar si cu putin, mai in siguranta in corpul dumneavoastra, atunci cand ati sesizat suportul oferit de catre podea?
2.Activarea starii de calm/auto-control. Exercitiul de impamantare a redus, intr-o oarecare masura, activarea, adica sentimentul de a fi spulberat in interior, stresat si anxios? Chiar daca a fost pentru un pic, acesta este un inceput minunat.
3.Disocierea la pamant/in corp. V-ati simtit mai putin plutitor, difuz si mai mult solid, greu, clar? Chiar daca pentru un pic, exercitiul a contribuit la reducerea disocierii.
4.Coplesiti de simplitate. Cand v-ati concentrat mintea, ati redus coplesirea si haosul mintii?
5.Utilizarea celor 5 simturi. Ati experimentat senzatia tactila de a simti podeaua, scaunul si spatele scaunului? Experimentarea senzatiilor tactile este unul dintre cele 5 simturi care pot fi, insa, complet amortite in timpul PTSD si are nevoie de o astfel de activitate pentru a reveni la o functionare normala.