Young ( Chestionarul schemelor cognitive YSQ-S3 ) definşte schemele cognitive dezadaptative astfel: patternuri cognitive şi emoţionale autosabotoare, care se constituie timpuriu în dezvoltarea noastră şi se repetă pe parcursul vieţii.

Majoritatea schemelor se formează datorită traumelor suferite în copilărie, de tipul abandon, abuz, neglijare sau rejectare. La vârsta adultă, aceste scheme sunt declanşate de evenimentele vieţii pe care indivizii le percep (inconştient) ca similare cu experienţa traumatică din copilărie. Atunci când o schemă este declanşată, sunt experimentate emoţii negative puternice, precum durere, mâhnire, ruşine, teamă sau furie.

 

Au fost identificate optsprezece scheme dezadaptative grupate in cinci categorii sau domenii:

 

 

  1. SEPARARE~RESPINGERE– se refera la convingerea, presupunerea ca nu vor fi satisfacute nevoile de securitate, siguranta, ingrijire, empatie, acceptare si respect. Acest prim domeniu este compus din cinci scheme:

 

  1. Deprivare Emotionala (EmotionalDeprivation-ED)- ceilalti nu ne ofera dragostea, protectia si intelegerea de care avem nevoie. Exista trei forme majore de deprivare emotionala:
  2. a) deprivarea de ingrijire (absenta atentiei, afectiunii si caldurii sufletesti)
  3. b) deprivarea de intelegere (absenta empatiei)
  4. c) deprivarea de protectie (absenta directionarii, indrumarii, ghidarii)

 

  1. Abandon/Instabilitate (Abandonment/Instability-AS)- sentimentul ca cei apropiati nu vor putea sa ne ofere sustinerea emotionala de care avem nevoie, pentru ca acestia, la randul lor, sunt instabili emotional, nu sunt prezenti cand avem nevoie de ei sau ne vor parasi pentru altcineva.

 

  1. Neincredere/Abuz (Distrust/Abuse-MA) – convingerea ca, intr-un final, ceilalti ne vor rani intentionat, ca ne inseala, abuzeaza de noi, ne fac sa suferim, ne umilesc sau ne mint.

 

  1. Izolare sociala/ Instrainare (Social Isolation-SI) – senzatia de izolare sociala, ca suntem diferiti de altii si ca nu putem face parte dintr-un grup.

 

  1. Defect/Rusine (Deficiency/Shame-DS) –sentimentul ca suntem fara valoare, ca suntem rai, nedoriti, inferiori sau incapabili, in anumite aspecte importante ale vietii, iar daca ceilalti vor vedea acest lucru, nu ne vor mai iubi. Persoanele care interiorizeaza aceasta schema sunt sensibile la critica, sunt foarte constiente de ele insele, se compara cu ceilalti, nu se simt in siguranta in prezenta celorlalti, au sentimentul de rusine legat de propriul „handicap”.

 

  1. AUTONOMIE~PERFORMANTA – al doilea domeniu este cel al slabei autonomii si performantei scazute si se refera la perceperea propriei incapacitati de a supravietui si functiona independent. Acestui domeniu ii apartin umnatoarele scheme:

 

  1. Esec (Failure-FA) –convingerea ca nu esti capabil sa faci ceva bine, ca inevitabil vei gresi, vei esua in domenii importante ale vietii (scoala, cariera, sport), ca esti prost, ca ai un statut social scazut, si mai putin succes decat ceilalti de aceeasi varsta.

 

  1. Dependenta/lncompetenta(Dependence/Incompetence-DI) – convingerea ca suntem incapabili sa ne indeplinim bine responsabilitatile zilnice fara un sprijin considerabil din partea celorlalti. Apare senzatia constanta de neputinta.

 

  1. Vulnerabilitate la rau si boala(Vulnerability to harm and illness – VH)- frica exagerata de catastrofe iminente ce ni se pot intampla oricand si pe care nu le putem preveni. Aceasta frica poatea parea in legatura cu diferite boli (infarct miocardic), cu diferite probleme emotionale grave (teama de a nu innebuni) sau alte catastrofe externe (prabusireaavionului).

 

  1. Protectionism/Ego infantil(Enmeshment/Underdeveloped Self-EM)- 0 relatie emotionala si de apropiere exagerata fata de persoane relevante (deseori parinti), relatie care impiedica dezvoltarea propriei identitati individuale si sociale. Persoana are convingerea ca nu va putea trai fara cealalta, nu va putea fi fericita daca nu va avea sprijinul acesteia.

 

 

III.DEFICIENTA LlMITELOR – al treilea domeniu contine scheme cu privire la limite defectuoase si consta in incapacitatea de a stabili sau stabilirea inexacta a limitelor interne, a responsabilitatilor fata de ceilalti, a scopurilor pe termen lung. Apar dificultati in respectarea drepturilor celorlalti, in stabilirea si atingerea unor scopuri personale realiste. Din acest domeniu fac parte doua scheme:

 

  1. Revendicare/Grandomanie(Entitlement/Grandiosity-ET) – convingerea ca suntem superiori altor oameni, deci revendicam drepturi si privilegii speciale. Regula reciprocitatii nu functioneaza in acest caz. Revendicam dreptul de a face ce vrem, indiferent daca ceea cedorim este ancorat in realitate sau nu, indiferent care sunt consecintele pentru celalalt.

Un sentiment exagerat al superioritatii, care se manifesta cu scopul de a obtine control si putere.

 

  1. Autocontrol/Auto-disciplina insuficienta (Insufficient Self-Control-IS) –dificultatea de a se controla, disciplinat in obtinerea scopurilor, control insuficient al emotiilor si impulsurilor, toleranta scazuta la frustrare, dorinta excesiva de mentinere a confortului, de evitare a situatiilor neplacute.

 

  1. DEPENDENTA DE ALTII – al patrulea domeniu este caracterizat prin focalizarea excesiva pe satisfacerea dorintelor, nevoilor altora in detrimentul satisfacerii propriilor dorinte si nevoi, cu scopul obtinerii dragostei si aprobarii celor din jur. Schemele componente ale acestui domeniu sunt:

 

  1. Subjugarea (Subjugation-SB) – controlul excesiv asupra celorlalti. Are doua forme principale: subjugarea nevoilor (propriile preferinte, decizii si dorinte sunt reprimate, ignorate) si subjugarea emotiilor (exprimarea emotiilor, in special a furiei este reprimata).

 

  1. Auto-sacrificiul (Self-Sacrifice-SS) – fixarea excesiva, asupra satisfacerii nevoilor zilnice ale celorlalti in detrimentul satisfacerii propriilor nevoi, pentru a evita sentimentul de a fi egoist, pentru a mentine relatia cu persoana pe care crede ca trebuie sa o ajute.

 

  1. Cautarea Aprobarii/Recunoasterii (Approva lSeeking/Recognition Seeking-AS) – cautarea exagerata a aprobarii, recunoasterii sau atentiei celorlalti, fapt ce impiedica dezvoltarea identitatii de sine. Stima de sine este dependenta in principal, de reactia celorlalti.

 

 

  1. HIPERVIGILENTA~IINHIBITIE – al cincilea domeniu este reprezentat de hipervigilenta si inhibitie. Sentimentele, impulsurile, alegerile spontane nu sunt exprimate, iar persoana nu crede ca are dreptul de a fi fericita, relaxata.

Sanatatea, relatiile apropiate au, prin urmare, de suferit. Schemele celui de al cincilea domeniu sunt:

 

  1. Negativism/Pasivitate(Negativity/Passivity-NP) – aspectele negative ale vietii sunt exagerat conturate, subliniate, maximizate, in timp ce evenimentele sau aspectele pozitive, optimiste, placute sunt minimalizate.

 

  1. Inhibitie Emotionala(Emotional Inhibition-EI) – inhibarea actiunilor, sentimentelor, comunicarii spontane pentru a evita dezaprobarea celorlalti, sentimentul de rusine si de pierderea controlului asupra propriilor impulsuri.

 

Cele mai intalnite forme de inhibitie sunt:

  1. a) inhibarea furiei si agresivitatii,
  2. b) inhibarea impulsurilor pozitive,
  3. c) dificultate in exprimarea vulnerabilitatii sau in comunicarea propriilor sentimente,
  4. d) excesiva invocare a rationalitatii si eliminarea emotionalului.

 

  1. Standarde Nerealiste/Hipercriticism (Unrealistic Standards/Hypercriticism – US) – convingerea ca trebuie sa atingem niste standarde interiorizate de comportament si perforrnanta foarte ridicate, cu scopul de a evita critica. Aceste standarde nerealiste pot aparea sub forma perfectionismului, atentiei deosebite la detalii, regulilor rigide de tipul „trebuie”, nemultumirea ca nu a realizat cat de mult ar fi vrut sau ar fi trebuit sa realizeze.

 

  1. Penalizarea (Punishment-PU) – convingerea ca oamenii ar trebui aspru criticati si pedepsiti pentru greselile lor.

Implica tendinta de a se infuria, de a fi intolerant, punitiv si nerabdator cu acei oameni (inclusiv cu propria persoana) ce nu ne satisfac propriile noastre expectante sau standarde. Greselile sunt uitate cu greutate si nu se tine seama de natura failibila a omului.