Sotul dumneavoastra tocmai a fost refuzat pentru o promovare si este deprimat
Cancerul de san al prietenei tale a recidivat. In calitate de sotie, prietena, le simtiti durerea. Cercetarile demonstreaza ca exista un pret pentru toate aceste griji.

Empatia- capacitatea de a impartasi emotia celuilalt. Empatia joaca un rol important in a aduce oamenii impreuna. Este bucuria pe o simti la nunta unui prieten sau durerea pe care o ai cand vezi pe cineva suferind.

Exista un ingredient esential in construirea intimitatii intr-o relatie, spune Robin Stern, director asociat al Centrului Yale pentru Inteligenta Emotionala. “Cand cineva se simte vazut si auzit de tine, incepe sa aiba incredere in tine”

Aceasta emotie evident pozitiva poate avea si un dezavantaj, mai ales daca cineva este atat de consumat de sentimentele altcuiva incat isi neglijeaza propriile sentimente si nevoi. Stern spune ca cei care dau prioritate emotiilor celorlalti in detrimentul alor lor sunt mai predispusi sa se confrunte cu anxietatea sau depresia la nivel scazut.

Cand ne gandim la oboseala empatica ne gandim de obicei la cei care au profesii care ajuta, de exemplu asistente medicale, medici, asistenti sociali dar toti ne aflam de obicei in astfel de roluri, fie ca avem grija unui parinte bolnav sau a unui prieten aflat in dificultate. Sprijinirea celor de care ne pasa este printre rolurile noastre cele mai importante dar este si unul plin de viata: vrem sa fim acolo pentru cineva dar sa nu ne pierdem pe noi insine.

Intr-un studiu publicat anul trecut in revista Health Pshychology, cercetatorii au analizat efectele empatiei parentale pe 247 perechi de parinti si adolescenti. Prin teste de sange, chestionare, jurnale, cercetatorii au descoperit ca empatia parentala este ascociata cu o mai buna stare psihologica si fiziologica a adolescentilor. Si parintii incadrati in studiu au dovedit o mai buna stima de sine si cu un sens al vietii mai profund decat cei cu empatie scazuta.

Dar nu au fost numai vesti bune. Cu cat parintele este mai empatic, cercetatorii au descoperit, ca cel mai probabil persoana respectiva risca sa se confrunte cu o inflamatie cronica scazuta. “Parintii care empatizeaza rapid cu grijile si emotiile celorlalti pot deveni vulnerabili, extinzandu-si resursele fiziologice pentru a ajuta mai bine pe altii.

Exista un mod mai sanatos de a empatiza?

Psihologii descriu empatia in trei moduri: o poti gandi, simti, sau simti miscat de ea.

Cu empatia cognitiva intelegi ce simte si gandeste celalalt, ca atunci cand te regasesti intr-un personaj dintr-un roman.

Cu empatia emotionala, te pui in locul celuilalt si ii simti emotiile.  Aceasta emotie poate duce la lipsa de ingrijire personala.

Cu empatia compasionala, in care te simti ingrijorat pentru persoana care sufera dar o faci mai de la distanta dar cu dorinta de a ajuta persoana in cauza.

Ce perspectiva luam cand raspundem la suferinta celuilalt dar care ne afecteaza sanatatea si bunastarea? Intr-un studiu publicat in Jurnalul De Psihologie Sociala Experimentala, cercetatorii au desemnat mai mult de 200 de studenti pentru a acorda ajutor unui coleg care trecea printr-o criza personala. Fiecare participant a fost rugat sa scrie un eseu cu privire la presupusele lupte financiare ale colegului care este nevoit sa isi ingrijeasca fratele mai mic dupa moartea mamei lor. In timp ce isi citeau eseurile, la jumatate dintre participanti li s-a spus sa se gandeasca la modul in care acea persoana se simte (empatie compasionala) iar la cealalalta jumatate sa se gandeasca cum s-ar simti ei insisi daca ar fi in pozitia persoanei respective. Un alt grup separat a fost rugat sa ramana detasat si obiectiv.

Cercetatorii au monitorizat in tot acest timp diferiti markeri fiziologici cum ar fi nivelul de stres, ritmul cardiac si tensiunea arteriala. Au descoperit ca cei care s-au pus in locul persoanei afectate au simtit ca si cum ar fi trecut ei printr-o experienta stresanta.

De-a lungul timpului, activarea hormonului de stres,cortizolul, poate duce la o varietate de probleme de sanatate precum cele cardiovasculare, sustine cercetatorul Anneke Buffone.
De asemenea, cercetatorii au descoperit ca aceia care au fost rugati sa reactioneze cu compasiune, care s-au gandit cum persoana in cauza s-ar simti dar fara sa le impartaseasca emotia, au avut un raspuns pozitiv si revigorant, ca si cum s-ar fi confruntat cu o provocare realizabila sau ca ofera sfaturi care pot fi de folos persoanei aflate in dificultate.
“Oamenii presupun ca orice tip de empatie este asociata cu beneficii si comportamente pozitive pentru sanatate dar pentru prima data avem dovada stiintifica ca nu toata empatia este similara si ca efectele ei pozitive sau negative depind de perspectiva din care o luam” –Buffone

Cercetarea neurstiintifica asupra empatiei arata ca , daca empatizezi cu o persoana care este in durere, anxioasa sau deprimata, creierul tau activeaza circuite similare cu ale persoanei cu care empatizati, spune Richard Davidson-profesor de psihologie si psihiatrie la Universitatea din Wisconsin, Madison.

Compasiunea, pe de alta parte, activeaza alta parte a creierului asociata cu motivatia si recompensa. Deci, in timp ce empatia emotionala poate provoca durere, compasiunea te poate determina sa ajuti.

Desi este posibil sa simtiti toate cele trei tipuri de empatie simultan empatia emotionala este poarta catre compasiune.  Acest lucru nu inseamna ca nu poate exista un cumul de emotii dar simtind durerea si suferinta altei persoane este adesea o conditie prealabila pentru a simti compasiunea. Cercetatorii spun ca putem invata sa reglam empatia si chiar sa transformam empatia emotionala excesiva in compasiune mai putin stresanta. “Vrei sa te “simti” cu o alta persoana dar nu vrei sa ramai acolo”-spune Davidson.

O modalitate de a pastra empatia sub control este meditatia. ” Incepeti prin a va imagina pe cineva, pe care il stiti ca ar putea fi in durere sau care a trecut printr-un eveniment stresant si apoi imaginati-va ca sunt eliberati de acea suferinta. Davidson sustine ca ar fi util sa repetati o fraza in minte : “Fie sa fii fericit si sa fii lipsit de suferinta”.

Incurajarea concentrarii asupra fericirii si bunastarii persoanei, in loc de stres, de fapt incurajeaza creierul sa schimbe din empatia dureroasa la compasiune. Acest proces ne ajuta sa ne desprindem de suferinta noastra. Aceste exercitii simple afecteaza ,de fapt, actiunile noastre din lumea reala, impingandu-te sa fii mai activ social si de ajutor. Transformarea empatiei emotionale in compasiune nu inseamna ca va pasa mai putin de acea persoana, spune Davidson. La urma urmei, oglindirea emotiei altei persoane care sufera nu este chiar atat de utila, ce fel de ajutor poti oferi, daca acum suferi si tu?

De cele mai multe ori, oamenii nu isi doresc sa le simti emotia ci sa le oferi ajutorul si compasiunea.

Sursa: www.washingtonpost.com