Top 40 strategii de rezilienta – Dr. Arielle Schwartz

Exista o schimbare de paradigma in domeniul psihologiei. O schimbare de la accentul pe deficite la accentul pe rezistenta si forta. In ultimii ani, cercetatorii au analizat trasaturile indivizilor care nu numai ca au depasit obstacolele dar au si prosperat atunci cand s-au confruntat cu ele. Am inteles ca rezilienta este compusa dintr-un set de comportamente care pot fi invatate si dezvoltate de catre oricine.

“Adevarul este ca toti ne simtim impovarati de provocarile vietii. Sa ridicam acoperisul cu rezistenta si sa ne depasim limitele” – Dr. Arielle Schwartz

Lucrand ca si psiholog clinic, EMDR (Desensibilizare si reprocesare prin miscarea ochilor) terapeut si specialist in traume a petrecut multe ore ascultand povesti despre durere, abuz si pierderi. La inceputul carierei sustine ca a simtit stresul si arderea care insotesc aceasta munca. Experimentarea compasiunii i-a schimbat radical abordarea de a lucra; de la psihoterapia trauma-focalizare la tratamentul rezistenta-informare. Incorporarea psihologiei pozitive a sporit fericirea generala, de care beneficiaza si clientii la randul lor. Aceasta abordare se concentreaza pe puncte forte si abilitati decat pe deficite si psihopatologie. Puteti invata mai multe urmarind Dr. Martin Seligman’s Ted Talk despre factorii asociati cu o viata fericita, cu sens si implinita.

Cand vine vorba de tratarea traumelor, aplicarea stiintei psihologiei pozitive ne permite sa ne extindem perspectiva. Recunoastem ca experientele traumatice pot fi ingrozitoare, teribil de dureroase si recunoastem capacitatea umana de a rezista in fata evenimentelor traumatice, de a ne intari si transforma. Acest proces este denumit crestere post-traumatica si include modificari de viata cum ar fi:
– angajamentul de a face ceea ce te face fericit
– prioritizarea relatiilor pozitive si reducerea izolarii
– concentrarea pe activitati care ofera un scop in sine

Ridicarea acoperisului
Dr Arielle spune ca rezilienta este un subiect extraordinar. A prezentat si scris despre rezilienta de ceva timp. Urmarind un episod din Ted Talk by Jane McGonicgal, in care este vorba despre un designer de jocuri care a suferit o comotie si era imobilizat la pat avand chiar ganduri de suicid, a decis sa faca un joc din procesul de recuperare si a creat un forum online in care impartaseste date stiintifice cu privire la strategiile de a spori cele patru tipuri de rezistenta: fizica, mentala, emotionala si sociala. Fiind destul de uimita de felul cum acesta vorbea, a decis sa ridice acoperisul prin rezistenta, si anume sa faca o lista cu activitatile in care va fi implicata pe parcursul saptamanii si care ii intaresc rezistenta.Iata ce spune dictionarul urban despre ridicarea acoperisului:
– o miscare de dans prin ridicarea ambelor maini in aer spre tavan
– acoperisul reprezinta limitele noastre. “Ridicarea acoperisului” reprezinta sa lucram impreuna pentru a creste potentialul nostru si nu sa ne concentram asupra abordarii “una sus una jos”.

Iata lista personala de practici de rezistenta in domeniul auto-ingijirii a dr Arielle:
Top 40 de practici de rezistenta:
1.Yoga (sau alta practica avand la baza dezvoltarea constiintei corporale)
2.Petrece timp in aer liber
3.Petrece o zi in pijama
4.Petrece timp cu familia
5.Suna familia, prietenii care traiesc departe
6.Fa o lucrare care sa ofere sentimentul de scop
7.Muzica- diverse stari:ascultare, joaca, cantare, interpretare
8.Bea ceai
9.Scrie
10.Incetineste ritmul
11.Navigheaza pe facebook
12.Fii creativ (de ex crearea de bijuterii)
13.Primeste un masaj
14.Mananca ciocolata
15.Urmareste Ted Talk
16.Danseaza
17.Fa o baie relaxanta
18.Bucura-te de o cina cu prietenii
19.Asumati-va riscuri sanatoase
20.Iesi seara
21.Mergi la sala
22.Joaca jocuri cu familia
23.Vizioneaza un film
24.Citeste o carte
25.Preda si impartaseste pasiunile cu altii
26.Participa la un spectacol, piesa de teatru
27.Gazduieste o petrecere
28.Seara fetelor/baietilor
29.Colaboreaza cu alte persoane pe proiecte interesante
30.Fotografieaza
31.Dormi
32.Scoala-te devreme si fii productiv
33.Navigheaza pe internet pentru insipiratie
34.Seara de jocuri
35.Citeste cu copii sub patura
36.Priveste fulgii de zapada
37.Mediteaza despre cat de uimitoare este viata
38.Poarta-te prosteste
39.Simte compasiune pentru atunci cand gresesti
40.Imbratiseaza contradictiile

Sursa: www.drarielleschwartz.com